Ayn Odin recension: Den mest omfattande retro handdatorn hittills | Engadget

The Odin retro handheld by Ayn is pictured with Launchbox retro game launcher on screen.

Det finns mĂ„nga, mĂ„nga sĂ€tt att spela retrospel idag. MĂ„nga av dessa alternativ Ă€r handdatorer. Men du kanske blir förvĂ„nad över hur mĂ„nga av dessa enheter som kĂ€nns juryriggade, billiga eller ofta bĂ„da. Ännu vĂ€rre, det finns ett mix av emulatorer med öppen kĂ€llkod som körs pĂ„ en mĂ€ngd olika operativsystem att hantera, och all hĂ„rdvara Ă€r annorlunda – kort sagt, emulering Ă€r lite av ett vilda vĂ€stern ibland.

Vad mer Àr, Àven de bÀttre handdatorerna efterliknar vanligtvis bara upp till runt PS1/N64-eran. Om du Àr ett fan av GameCube- eller PS2-biblioteken, till exempel, Àr venn-diagrammet över handdatorer som Àr kraftfulla nog som Àr vÀlgjorda och rimligt prissatta i praktiken tre separata cirklar. Kanske inte sÄ mycket lÀngre tack vare Odin av Ayn.

Japp, jag hade inte hört talas om dem heller, men i retrospelscenen Àr det inte ovanligt. Odin lanserades pÄ Indiegogo och vÀckte omedelbart mycket uppmÀrksamhet. UtgÄngspunkten Àr enkel, att sammanföra det tidigare nÀmnda venn-diagrammet och göra en mer sammanhÄllen retro (och till och med modernt spel) handhÄllen.

Odin fĂ„r en bra start genom att effektivt efterlikna Switch Lite-formfaktorn. Även om Odins skĂ€rm Ă€r en nyans större (5,9 tum jĂ€mfört med Nintendos 5,5) och, vid FHD, högre upplösning. Anekdotiskt, de flesta som har hĂ„llit bĂ„de tycker att Odin Ă€r mer bekvĂ€m och föredrar till och med den senares analoga stickor och D-pad vilket inte Ă€r dĂ„ligt för ett företag som Ă€r nytt i utrymmet.

Jag Àr personligen ett fan av hur alla kontroller Àr upplagda. De analoga stickorna Àr tillrÀckligt lÄngt borta för att inte störa knapparna/D-plattan men tillrÀckligt nÀra för att möjliggöra snabb och bekvÀm vÀxling mellan dem. Jag gillar ocksÄ att stickorna Àr lite grundare Àn pÄ andra kontroller vilket gör att du inte behöver trycka sÄ lÄngt för att fÄ den rörelse du behöver.

Det finns tre olika modeller av Odin tillgÀngliga: Pro, Base och Lite. Pro Àr den vi har anvÀnt och Àr, som namnet antyder, versionen med högre specifikationer. Vi pratar inte interna delar av blödande kant hÀr, men med en Snapdragon 845 och en Adreno 635 som gör bearbetningen och grafiken tittar vi pÄ nÄgot som liknar en avancerad smartphone frÄn ett par Är sedan. TÀnk pÄ att switchen anvÀnder en Àldre chipset: Det Àr, som man sÀger, vad du gör med den som rÀknas, eller hur?

Skillnaderna mellan varje modell inkluderar batteristorlek, SoC, lagring, RAM och, naturligtvis, pris. HÀr Àr ett fuskblad för den som Àr intresserad:

Det Àr vÀrt att notera att om du bara Àr orolig för lagringen kommer alla Odins med en microSD-kortplats sÄ att du kan utöka det tillgÀngliga minnet pÄ det sÀttet om du föredrar det. NÀr det gÀller batterikapacitet var 6 000 mAh-modellen jag testade bra för cirka sex timmars spel pÄ system som PS2/GameCube och, med tanke pÄ att alla verkar testa det hÀr spelet, ungefÀr hÀlften av den tiden med nÄgot som .

Detta sÀtter Odin pÄ en intressant plats. Du kan sÀkert köpa en mycket bra retro handdator/emulator för runt 100 $, men troligen kommer den inte att kunna spela nÀstan lika mÄnga spel frÄn lika mÄnga plattformar. Alternativt kan du spendera över 1 000 $ pÄ nÄgot som Aya Neo, som sannolikt avbryter Odin men som ocksÄ Àr fyra gÄnger sÄ mycket. Sedan finns det Steam Deck som Àr en helt annan best, men ett gÄngbart alternativ om du ocksÄ vill spela icke-retrospel. Det Àr ocksÄ en nyans dyrare Àn Odin, frÄn $400, men uppenbarligen inte en direkt konkurrent. Allt för att sÀga, den handhÄllna marknaden Àr typ överallt.

Odin körs pĂ„ Android. Om det framkallar ett inre stön sĂ„ fĂ„r vi det. Android och spel har en komplicerad historia. Men utan tvekan Ă€r Android mest meningsfullt för en enhet som Odin. Inte minst för att hĂ„rdvaran Ă€r jĂ€mförbar med den i en avancerad telefon, men Android Ă€r ocksĂ„ vĂ€l tillgodosedd i retrovĂ€rlden, med de flesta emulatorer som har mogna portar. Åh, och Android har bra egna spel, sĂ„ du kan ocksĂ„ spela dem inbyggt.

SÄ mycket som Odin siktar pÄ att kÀnnas som en komplett konsol snarare Àn en enkelkortsdator i en lÄda med appar, sÄ Àr det lite av ett problem. Det Àr nÀstan omöjligt att göra det pÄ nÄgot annat sÀtt utan att göra en fullstÀndig remake a-la Analogue. Som sagt, att installera Odin var ungefÀr lika smÀrtfritt som den hÀr processen blir. VÀlj de emulatorer du vill ha, installera dem, ladda upp spel och du Àr mer eller mindre bra att gÄ. Ofta Àr de fysiska kontrollerna antingen redan kartlagda eller tar det bara en minut att göra det.

Ayn gav Odin sin egen bĂ€rraket som typ fĂ„r den att kĂ€nnas mer “konsol” och mindre som en Android-surfplatta, men Ă€rligt talat Ă€r versionen den levereras med tillrĂ€ckligt ren för att du bara kan hĂ„lla fast vid det. Tack och lov finns det nĂ€stan inga extra appar pĂ„ Odin ur lĂ„dan och trots att det Ă€r Android 10 finns det stöd för Project Treble som borde hjĂ€lpa till att hĂ„lla den aktuell lĂ€ngre.

Om ditt intresse frÀmst Àr kring NES/SNES eller Sega-motsvarigheterna kan du helt enkelt installera RetroArch och luta dig tillbaka. Det finns inget ovanligt hÀr för de mest populÀra eller klassiska konsolerna sÄ jag kommer att fokusera pÄ de mer avancerade systemen.

För mÄnga Àr det löftet om bÀrbar PlayStation 2 och GameCube-emulering som kommer att locka hit. PS2 Àr notoriskt knepig tack vare konsolens anpassade processor. Men emuleringsgemenskapen Àr arbetsam om inte annat och det finns nÄgra ganska bra alternativ nu. Jag testade nÄgra av mina favoriter frÄn min fysiska samling, men var uppenbarligen tvungen att börja med , bara för att se hur det sÄg ut pÄ den displayen.

Visst, det sÄg ganska bra ut. Min vÀnstra tumme Àr mycket mindre pigg Àn den var för 20 Är sedan, men Odin ryckte knappt till för att servera spelet. Jag kan ha hört nÄgra mindre, nÀstan omÀrkliga fel i ljudet, men de var sÀllsynta och möjligen nÄgot som kunde ÄtgÀrdas i emulatorinstÀllningarna snarare Àn hÄrdvaran.

Den hÀr upplevelsen var ungefÀr densamma med vilken annan titel jag försökte. Jag tillbringade tid med att ta ut Raiden för att krypa i regnet i . Under tiden i , var CJ:s förhoppningar om att gÄ rakt ut precis lika meningslösa (komplett med lite knasig fysik) som jag mindes. Den dramatiska öppningssekvensen gick lika smidigt som den nÄgonsin gjort och Reks modiga naivitet var nÀstan problemfri med lite lÀtt knÀck pÄ ljud hÀr och dÀr.

Med GameCube kan du rimligen förvÀnta dig lite mer framgÄng med tanke pÄ att det historiskt sett har varit lÀttare att efterlikna. Det verkar i stort sett lösa sig. Det kan krÀvas lite fifflande för att fÄ saker och ting optimerade, men kan köras i full fart och det finns bara ett fÄtal spel som Àr mer prestandahungriga Àn sÄ. Du kan ocksÄ fÄ bra resultat för Wii-emulering hÀr ocksÄ, men det beror bland annat pÄ en titels anvÀndning av Wiimotes.

Naturligtvis Àr allt pÄ den hÀr nivÄn fortfarande nÄgot slags crapshoot. Vem vet hur spelet var programmerat eller hur det anvÀnde hÄrdvaran det byggdes för. Det finns redan flera videor pÄ YouTube som plikttroget gÄr igenom ett gÀng titlar för alla system för att visa hur de fungerar. Det finns ocksÄ en blomstrande subreddit som har kalkylblad dedikerade till att lista vilka spel som Àr (eller inte Àr) kompatibla och hur bra de presterar pÄ Odin.

Det finns tvÄ omrÄden dÀr du inte behöver oroa dig för kompatibilitet: Android-spel och streamingtjÀnster som Stadia och Game Pass. Det finns inte mycket att sÀga hÀr egentligen annat Àn Odin föddes för att göra det, sÄ lÀnge ditt internet kan hÀnga med. (WiFi-prestanda Àr jÀmförbar med min telefon, för vad den Àr vÀrd.)

NÄgra modiga mÀnniskor dÀr ute har till och med provat att köra 3DS och till och med Switch-spel, alla med varierande framgÄng. I slutÀndan Àr det du köper med Odin en skrÀddarsydd spelhanddator som bara har förmÄgan att köra dessa appar, det finns inget verkligt löfte om prestanda (eller egentligen kontroll dÀrav).

Men den verkar ha varit sĂ€rskilt vĂ€ldesignad. Den aktiva kylningen verkar vara lite av en hemlig sĂ„s, och ser till att du inte bara fĂ„r ut det mesta av processorn utan under lĂ€ngre perioder utan rĂ€dsla för skada. Vissa kanske undrar varför inte bara skaffa en gammal telefon med liknande specifikationer och smĂ€lla in den i nĂ„got som Razers Kishi. Du kan definitivt göra det, men Odins kylning Ă€r inte den enda fördelen, dess skĂ€rm Ă€r större och 16:9 snarare Ă€n superwide som en telefon. Plus… det handlar om att kĂ€nna att du har en telefon i en klĂ€mma, det Ă€r liksom poĂ€ngen.

Det Àr inte en rubrik, men Ayn sÄg det lÀmpligt att erbjuda tvÄ sÀtt att spela Odin pÄ en TV/skÀrm. Det finns en mikro HDMI-port pÄ toppen som förmodligen Àr det enklaste sÀttet att fÄ ditt spel pÄ en större skÀrm. Jag kommer dock att sÀga att jag inte trivdes bra med det eftersom ingen av mina TV-apparater har ett bra spellÀge, sÄ latens var ett problem. Det finns Àven DisplayPort-anslutning via USB-C-anslutningen.

Om du verkligen vill konsolidera Odin kan du göra det via ett “Super Dock”-tillbehör pĂ„ 50 $. Med detta kan du skjuta in Odin i fĂ€stet ungefĂ€r som en Switch och fortsĂ€tta dĂ€r du slutade pĂ„ den större skĂ€rmen. Tillsammans med USB finns det Ă€ven dedikerade portar för bĂ„de GameCube- och N64-kontroller om du skulle ha nĂ„gon av dem liggandes. Det lĂ€gger ocksĂ„ till alternativet för Ethernet och USB-C/SATA för saker som SSD-enheter (modernare spel tar trots allt upp mycket mer utrymme).

Givet att den kör Android kan du naturligtvis göra allt med Odin som du kan göra med en telefon eller surfplatta. Det betyder videoströmning eller musiklyssning och till och med produktivitet. Men logik kan tyda pÄ att att köra saker i bakgrunden eller, gud förbjude, att tillÄta aviseringar bara kommer att göra dÄliga saker för din spelupplevelse. Men du kunde.