Frankenstein Wars recension – Alternativ historia interaktiv fiktion gjort bra

Find a way to defeat an undead army in new digital gamebook The Frankenstein Wars

Under flera Är har interaktiv fiktion haft en underbar renÀssans pÄ mobilen, med spel som, och alla som utforskar genren pÄ olika sÀtt. En av titlarna i den kategorin var utvecklaren Cubus Games intensiva sci-fi-spelbok.

Cubus nya spel behÄller en del av DNA: t i det tidiga spelet, men utvidgar kraftigt sina idéer pÄ intressanta sÀtt

De döda gÄr

slĂ€pper dig in i en alternativ historia, en avvikande 1820-tal dĂ€r engelska och franska Ă€r i krig och en annan vĂ€rldslig teknik fĂ„ngas i mitten: uppstĂ„ndelsevetenskapen utvecklad av Victor Frankenstein. De resulterande intĂ€kterna, “Lazarans” som sys ihop frĂ„n kadaver, Ă€r inte tanklösa undead, utan behĂ„ller minnena frĂ„n sina tidigare liv, vilket skapar konceptet och valen att komma med en intressant existentiell vinkel.

Medan andra genreposter har förgrenat sin interaktiva fiktion till RPG eller strategielement, förblir de fokuserade pÄ texten, flyttar mellan kapitel och bÄda perspektiven frÄn Clerval-bröderna; dialogalternativ och förgreningsval lÄter dig forma historien, och ofta handlar dessa val mer om att definiera karaktÀrernas personlighet Àn att vara nÄgon större berÀttande gren.

Ett tidigt exempel Àr att du bestÀmmer dig för om du ska följa en döende soldats sista önskan att inte ÄteruppstÄ eller att föra honom tillbaka för att förstÀrka dina försvagade krafter. MÄnga val Àr i samma skala och berör frÄgor om kÀrlek, framtida ambitioner, ideologi och andra Àmnen; emellertid presenteras strider sÀrskilt bra med mÄnga taktiska alternativ och det tuffa beslutet om hur och nÀr du ska anvÀnda dina Lazaraner.

Allt Àr tillÄtet i krig och kÀrlek

MÄnga val Ätföljs av underbar konst som hjÀlper till att leva ögonblicken och vÀrlden, ett tillskott som överförs frÄn. Dessutom kommer varje huvudkaraktÀr med en utökad lore passage, vilket hjÀlper till att komplettera den alternativa historien och intressanta mÀnniskor.

Vid sidan av konsten Ă€r presentationen av som helhet vĂ€l gjort; varje kapitel representeras visuellt av en detaljerad karta över omrĂ„det pĂ„ ett sĂ€tt som liknar Inkle’s. MĂ„ngfalden pĂ„ platser gör att resan genom Frankenstein-krigs berĂ€ttelse kĂ€nns frĂ€sch hela tiden, frĂ„n södra Atlanten pĂ„ Saint Helena och flyttar frĂ„n eleganta slott till brutala slagfĂ€lt.

Frankenstein-krigen kÀnns mer linjÀr Àn nÄgra av sina samtida pÄ mobilen, och medan historien visade sig vara ganska engagerande, kan de som letar efter fÀrdigheter, lagerhantering och andra RPG-element tycka att den övergripande designen hÀr saknas. Men den gotiska skrÀck, desto mer personligt fokus i sina val och spÀnnande historisk fiktion ger ett vÀl gjort nytt intrÀde i den interaktiva fictiongenren.