Pokemon: Let’s Go, Eevee! Byt recension – "Ett enkelt spel med ett djupt stridsystem"

Pokemon: Let

Oavsett om du kĂ€nner till det eller inte, Pokemon: Let’s Go, Eevee! Ă€r ett spel som Ă€r troget mot sin Pokemon Yellow-inspiration. Du ger dig ut pĂ„ en resa, fĂ„ngar och kĂ€mpar mot PokĂ©mon och arbetar för att ta dig till Elite Four.

NÄvÀl, det Àr Ätminstone tanken frÄn en halvtimmes spel. LÀgg tid i det och du rullar förbi alla idéer som spelet inte har mycket mer att ge. LÀgg tillrÀckligt med tid och du börjar skala tillbaka alla möjliga lÀckra lager och ta reda pÄ att nej, det Àr inte bara en riktigt dyr version av Pokemon GO.

Bra Eeveening, alla

I detta Pokémon-fÄngande RPG spelar du som en ung Pokémon-trÀnare som vill sÀtta sitt prÀgel pÄ vÀrlden och, beroende pÄ vilken kopia av spelet du har köpt, sluta med antingen Pikachu eller Eevee (i mitt fall Eevee) som din partner Pokémon. Dessa killar kommer att rida pÄ dina axlar nÀr du gÄr omkring, vÀgleda dig till dolda godsaker och lÄta dig utföra speciella drag i strid om du har gett dem tillrÀckligt med kÀrlek.

Att spela med din partner Pokemon Àr en viktig funktion. Ju mer du gör detta, desto mer kommer du att binda, och det Àr sÄ sött. NÀr du ger dem ett husdjur eller ett bÀr att tugga pÄ kan du anvÀnda ett brett utbud av rörelsekontroller, men det Àr bekvÀmast att anvÀnda pekskÀrmen i handhÄllet lÀge.

Varje stad du besöker har samma sevÀrdheter, som Pokémon Center dÀr du lÀker din Pokémon och butiken dÀr du hÀmtar förnödenheter. För att komma till och frÄn varje plats mÄste du kÀmpa med massor av trÀnare, och snubblar genom flÀckar mark som fylls med fÄngbara djur.

Även om processen vĂ€xer lite trött, sĂ€rskilt nĂ€r du stöter pĂ„ mĂ„nga trĂ€nare efter varandra, Ă€r det ett bra sĂ€tt att tjĂ€na Pokeballs och kontanter i spelet utan mycket krĂ„ngel. Du kan ocksĂ„ hitta objekt prickade om kartorna som Revives, Berries, Stardust, Potions och Candies.

Att fÄnga vilda Pokémon har förÀndrats lite frÄn den Àldre generationen och lutar mer pÄ GO-metoden för att anvÀnda bÀr för att lugna ner dem och ren beslutsamhet att vÀska dig sjÀlv en stor. Du har ocksÄ det vanliga utbudet av Pokeballs, inklusive Great och Premium-bollar, för att hjÀlpa dig med de sÀrskilt envisa.

NÀr du anvÀnder en fristÄende Joy-Con eller Pokeball Plus kastar du armen ut mot TV: n som om du kastar saken i verkligheten. I handhÄllet lÀge Àr det lite enklare, sÄ att du kan flytta din Switch för att stÀlla in ett skott och peta en knapp för att kasta. FÀrgen pÄ den krympande cirkeln berÀttar hur tuff den critter du försöker fÄnga Àr, med rött som det svÄraste, grönt Àr det enklaste och gult i mitten.

Att kÀmpa med trÀnare Àr precis som du förvÀntar dig. Din Pokémon har en viss uppsÀttning drag beroende pÄ dess typ och du mÄste anvÀnda de rÀtta mot dina motstÄndare. Du kan fÄ ett ben i strid genom att vÀlja en Pokémon-typ som din motstÄndare Àr svag mot, som grÀs mot sten, men du har ocksÄ drycker och alla möjliga saker för att hjÀlpa dina kÀmpar i en nypa.

Eevee, du ska ursÀkta mig

Detta Àr ett enormt spel, större Àn vad du kanske inser, och det erbjuder nÄgot för bÄde solo och sociala spelare. NÀr du ansluter dig till kompisar i spelet kan du slÄss mot dem eller handla Pokemon för att slutföra din Pokedex, ungefÀr som hur du kan flytta din katalog frÄn Pokemon GO till spelet.

DÀr saker blir riktigt intressanta finns dock i lokalt kooperativt spel. Anslutningssystemet Àr lÀtt det bÀsta jag hittills sett i ett Switch-spel, vilket krÀver att du bara tar upp extra Joy-Con och skakar det för att gÄ med. En annan spelare faller ur himlen och sÄ gÄr du ivÀg. Om du har fÄtt nog, skakar du bara igen och den andra spelaren försvinner.

Inledningsvis nÀr du spelar med tvÄ spelare kommer oddsen att kÀnnas vildt i strid. Eftersom du har tvÄ omgÄngar och oftast har din motstÄndare bara en, kan du besegra dem ganska snabbt. Men, som min kompis pÄpekade, om du spelade spelet i samarbete skulle resurser hela tiden förbrukas snabbare. Och vissa strider Àr ganska svÄra av sig sjÀlva, sÄ lite back up gÄr inte fel.

Det finns mÄnga saker som gynnar din Pokemon att hitta och anvÀnda i hela spelet. Genom att kÀmpa med specialtrÀnare pÄ vÀgen kan du tjÀna TM. Dessa lÄter dig lÀra dina Pokémon speciella drag, vilket ger dem en chans att Àndra sin kampstil. Jag vet att du tjÀnar rörelser naturligt nÀr du gÄr, men om du har en Pokémon med mycket försvar och inte mycket attack kan TM: erna komma riktigt bra.

Godis hjĂ€lper till pĂ„ ett mindre sĂ€tt. Genom att samla godis eller ta emot dem frĂ„n professor Oak nĂ€r du skickar Pokemon till honom kan du uppgradera din fest PokĂ©mon’s statistik. För det mesta ökar dessa bara en punkt i taget, men Rare Candy lĂ„ter dig hoppa en hel nivĂ„.

Bara Eevee Àr du sÀker

Det Ă€r svĂ„rt att passa in i allt jag vill sĂ€ga om PokĂ©mon: Let’s Go! med sĂ„ fĂ„ ord kunde jag plocka pĂ„ ytterligare tusen Ă€n, men jag kommer att sĂ€ga att det tog ett tag att vĂ€xa pĂ„ mig. Jag missade spelen nĂ€r jag var yngre, och den stĂ€ndiga upprepningen av att fĂ„nga PokĂ©mon, slĂ„ss och upprepa blev mer trĂ„kig Ă€n nostalgisk. Rörelsekontrollsystemet kan ocksĂ„ vara avstĂ€ngt ibland, sĂ€rskilt nĂ€r PokĂ©mon rör sig bort frĂ„n mitten av skĂ€rmen.

Men nĂ€r dagarna gick och timmarna gick förbi fann jag det svĂ„rt att sluta spela. Är det RPG som alla har vĂ€ntat pĂ„? Det beror pĂ„ vad du vĂ€ntar pĂ„.

Om du vÀntar pÄ en uppgraderad version av Pokemon Yellow har du det i spader hÀr. Om det Àr en öppen vÀrlds-RPG du Àr ute efter, kanske du tycker att denna post Àr lite klinisk för din smak.

Pokemon: Let’s Go! har mycket att erbjuda pĂ„ det hela taget. Det Ă€r familjevĂ€nligt och gör det enkelt att hĂ€mta med en vĂ€n, vilket innebĂ€r att förĂ€ldrar kan hoppa pĂ„ för att hjĂ€lpa sina barn och lĂ€mna nĂ€r det behövs. Det Ă€r ocksĂ„ full av charm, karaktĂ€r och animationer som du inte kan lĂ„ta bli att le pĂ„. Jag har ingen tvekan om att du kommer att njuta av spelet om du tar det, men hur lĂ€nge det beror pĂ„ hur mycket du Ă€lskade den klassiska eran av PokĂ©mon-serien.