The Binding of Isaac: Rebirth review – En solid port av den beroendeframkallande roguelike-skjutaren

The Binding of Isaac: Rebirth review - A solid port of the addictive roguelike shooter

KÀllare har ofta varit foder för skrÀmmande och oroande hemligheter i skrÀckfilmer, men de flesta av de dystra underjordiska utrymmena bleknar i jÀmförelse med de skrÀck som finns inom.

Inom kÀllaren pÄ flera nivÄer vÀntar groteska monster, högar av röta och inÀlvor och köttvÀggar; hemska saker som mÄste förstöras med tÄrarnas kraft. Edmund McMillens populÀra roguelike-skytt ger Àntligen sitt surrealistiska och grova varumÀrke av kaos till iOS, och trots viss lÄngvarig kontroll och UI-problem förblir de randomiserade handskarna lika beroendeframkallande och spÀnnande som fans skulle hoppas.

GrÄt förödelse

Fattig Isak har flytt frÄn sin galen mamma och hennes planer pÄ att offra honom, ner i kÀllaren för att fly. slÀpper dig in i slumpmÀssigt genererade kÀllarsteg, dÀr varje nytt rum kan erbjuda en kraftfull uppgradering, nÄgra konstiga hemligheter eller en horde fiender att besegra.

KÀrnan i spelet Àr dess enorma varierade pool av föremÄl, var och en ger bÄde en kosmetisk förÀndring pÄ Isaac och lite buff, debuff eller förÀndring till din attack. Din hastighet och hÀlsa kan ökas. Dina bastÄrar kan utvecklas till ett spridningsskott, eller en enda tÄr som du kontrollerar direkt, eller en kraftfull laser, eller genomsyrad av gift. I sjÀlva verket kan din attack fÄ alla dessa attribut samtidigt, eftersom effekterna staplas. FÀrdigheter med begrÀnsad anvÀndning och förbrukningsvaror som piller och bomber avrundar din potentiella belastning.

Medan uppgraderingar som samlas in under körningar inte kommer att bestÄ mellan försök, utvidgar du gradvis den övergripande poolen av objekt och lÄser upp, vilket möjliggör mer kraftfulla och galna byggnader i senare körningar. Det Àr denna obevekliga takt och gradvisa droppmatning som kan haka spelare i dussintals timmar; det finns alltid nÄgot nytt att upptÀcka, att arbeta mot, oavsett om det Àr fler föremÄl, nya rum att överleva, nya fiender och bossar att döda, nya karaktÀrer att lÄsa upp.

Ganska rörande

kommer inte bara till iOS med allt innehÄll som finns i 2014-omarbetningen utan ocksÄ otaliga förÀndringar som Àr utformade för att fÄ skytten att spela bra pÄ mobilen. Och för det mesta fungerar det överraskande anstÀndigt.

Att spela i stÄende delar din iPad i hÀlften som en 3DS, med spelet pÄ toppen och kartskÀrmen nedan. Auto-fire-alternativet lÄter Isaac skjuta kontinuerligt i en bestÀmd riktning. Faktum Àr att jag fann auto-fire som det bÀsta sÀttet att spela, eftersom det gjorde det möjligt för mig att fokusera mer pÄ rörelse mitt i kaoset.

Det Àr viktigt eftersom Isaacs beröringskontroller kan kÀnnas lösa och flytande, vilket kan vara ett problem i omrÄdet med spikar eller rörigt med stenvÀggar. I ett spel dÀr hÀlsan kan vara sÄ begrÀnsad kan det vara frustrerande att förlora ett halvt hjÀrta pÄ grund av att man oavsiktligt rör sig för nÀra risken eller fastnar mot en vÀgg en sekund för lÀnge.

Tack och lov Àr dessa ögonblick inte vanliga och iOS-versionen kommer med kontrollerstöd, sÄ om beröringskontrollerna visar sig otrevliga har du ytterligare alternativ.

Men Àven dessa problem kan inte helt minska den medfödda beroendeframkallande karaktÀren i spelets och den oroande vÀrlden. Dö, dö, dö igen, och de spÀnda striderna, konstiga fiender, dolda hemligheter och underbart överdrivna föremÄl drar fingret till omstartknappen en gÄng till.